Geweldig, die 3 miljoen euro en de Taalbrigade die onnodig moeilijke overheidstaal te lijf gaat. Ik heb een tip voor de taalbrigadiers die staan te trappelen om teksten onder handen te nemen: niet meteen aanvallen! Ga eerst in gesprek met de inhoudseigenaar en vraag haar of hem wat De Bedoeling is. Ga pas naar de tekst kijken wanneer De Bedoeling helemaal duidelijk is. Waarom? Omdat een taalbrigadier die zich eerst als coach opstelt veel effectiever is dan een brigadier die zegt ‘kom maar hier, ik maak er wel een duidelijke tekst van’. Daar leert de inhoudseigenaar niets van, sterker nog: daar worden ze lui van, want ze denken ‘oh, om de tekst hoef ik me niet meer druk te maken’.
Ik leid bij de gemeente Utrecht en bij De Redactie schrijfcoaches op en de grootste valkuil voor de deelnemers is ‘meteen de tekst (willen) redigeren’. In het model dat wij hanteren, stel je je eerst op als Socratisch coach. Je stelt vragen, de inhoudseigenaar vertelt wat De Bedoeling is en vervolgens kijk je samen of die direct duidelijk is. Sla je die fase over en ga je meteen aan de slag met lijdende vormen en onnodig moeilijke woorden en zinnen, dan steekt je gesprekspartner er niets van op en jij zit tot ver na sluitingstijd de teksten van je collega’s te schrijven en te herschrijven. ‘Schrijf het op zoals je het zegt’ is een bekende uitspraak die ik en al mijn collega-schrijftrainers hanteren. In de opleiding van de Schrijfcoaches oefenen we de coachtechnieken die ervoor zorgen dat de inhoudseigenaar zelf ziet wat er anders en beter moet, en dat vervolgens ook zelf doet. Wanneer je dat punt bereikt hebt, is er geen enkel bezwaar om als Schrijfcoach of taalbrigadier suggesties te geven over zinnen, woorden en opbouw.