Voorbeeld van een in-company voorstel:
“Doel van de training is om de medewerkers van de <opdrachtgever> te leren hoe je duidelijke teksten schrijft. Een klein blokje theorie, uitgangspunten (zoals Direct Duidelijk) en praktische tips, dan stevig aan de slag, ook met eigen teksten van de deelnemers. Na afloop weten de deelnemers hoe ze, rekening houdend met wat de lezer wil of nodig heeft, duidelijke teksten schrijven. Met (veel) minder lijdende en nominale vormen, de belangrijkste boodschap bovenaan, een heldere structuur, met woorden die de lezer snapt, vaktaal als het echt nodig is (met een toelichting in gewonemensentaal). De deelnemers weten niet alleen hoe ze duidelijk(er) schrijven, ze doen het ook. Met zin en zelfvertrouwen.”
Het resultaat: betere teksten (die minder tijd kosten om te schrijven en om te lezen), minder vragen van lezers, collega’s, beslissers, journalisten en andere doelgroepen. De medewerkers leveren zo een bijdrage aan hun eigen werkgeluk en dat van anderen.
Ik geef regelmatig in-company schrijftrainingen en dat is iedere keer weer verrassend anders. Andere plek in het land, compleet andere dames en heren in de zaal en uiteraard heel andere teksten om mee aan de slag te gaan. Maar er zijn ook een paar zaken die niet anders zijn. Om te beginnen het uitgangspunt dat de deelnemers het zelf moeten doen. Als trainer moet je ervoor zorgen dat ze zin hebben om zelf te bepalen hoe ze na de training gaan schrijven. Natuurlijk speel je een rol als trainer door voorbeelden te geven, te sturen en te nudgen, maar als ze het zelf bedenken, is de kans op succes veel groter. Een paar in-company trainingen waarvoor je bij mij terecht kunt:
B1 schrijven
Webcopy
Creatief zakelijk schrijven
Visualiseren, copywriting en conceptontwikkeling
Betere memo’s schrijven
Stuur me een bericht als je ook een in-company schrijftraining wilt dolf@weverink.nl