Tijdens de tweede bijeenkomst laat een deelnemer weten dat ze het een fijne training vindt. Daar ben ik als trainer natuurlijk heel blij mee. Bianca licht toe: de training Commercieel Schrijven doet een prettig beroep op haar creativiteit. Ze realiseert zich dat die in de dagelijkse praktijk weinig ruimte krijgt. Veel te weinig. Hoe dat komt?
Er is te weinig tijd voor – maar, vult Bianca aan, we maken er ook te weinig tijd voor. En dan is er nog iets: we hebben te maken met nogal wat beperkingen die ons opgelegd zijn. Dat hoort erbij als je onderdeel bent van een wereldwijd concern en je content in het corporate format moet passen. Maar toch…
Wat Bianca zegt, is heel herkenbaar. In deze groep, en in vele andere groepen. Want die eerste uitspraak – er is te weinig tijd voor, maar we maken er ook te weinig tijd voor! – dat is een uitnodiging om vaker te doen wat we in deze training doen: op een andere manier naar onze diensten en producten kijken. Niet alleen vertellen wat het is, maar vooral wat je eraan hebt en wat dat voor je betekent. En als je erin slaagt dat te vertalen in een aansprekende belofte, dan gebeurt er iets bijzonders. Zeker wanneer je die ook nog eens weet te vertalen in een beeld, zodat je laat zien wat je belooft.
Dat deden we in het eerste blok, bij de case ‘kas’. Die vrijheid van denken, dat losse associëren, hoe pas je dat toe in je dagelijkse werk? Door je gewoontes te veranderen. Ga, net als in de training, eens zitten met een collega. Maak eerst een schets, associeer, verzin een leuke kopregel. Wees niet braaf, maar ‘brave’. Heb de moed om zaken om te draaien, de clichés achterwege te laten en teksten te maken die het hart van je doelgroep raken.